CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 21, 2011

~ Sakit mata...sakit hati...meluat

Sekarang ni kalau bukak FB akan buat aku meluat, sakit mata sakit hati tengok ada manusia yang online semanjang cam takde keje nak buat. Padahal keje die bukan la secara lahiriahnya menghadap pc cam kita yang keje opis ni. Keje die masuk opis tu macam setakat masuk duk rehat kejap je, tengok email keje jap, tengok job order dari bos, nak buat claim..ha, lebih kurang tu je la alasan nak masuk opis. Yang lainnya masa dan kerja bayak habis di luar, mengikut tuntutan dimana kerja harus dibereskan seperti yang diarahkan oleh bos melalui job order.

Insan ini adalah kawan en.hubby aku, kawan aku jugak la sebab sama-sama kenal. Orang umah die pun aku kenal, baik lemah lembut orangnya. Yang buat aku berbulu tu kan, bila tiap kali aku call en.hubby bz la memanjang, keje sana sini...ye la, sah-sah la dah call time waktu bekerja memang la sebok bekerja kan. Tapi kat fb mamat die dok online jugak lagi. Kadang-kadang en.hubby dah macam polis, standby malam-malam buta ngan pagi-pagi buta, bila orang call die kene la cergas pegi keje...ada masanya, ambik kami anak beranak hantar balik umah die pegi balik mengulang keje yang belum siap. Dan mamat ni masih tetap online kat fb bila aku online kat umah malam-malam.

Dah keje maintenance, jadi ada keje-keje yang tak boleh dibuat masa orang tengah keje..nanti akan mengganggu, jadi akan di buat pada hari sabtu, tak siap jugak sabtu sambung ke ahad smpai siap supaya lancar orang bekerja mula isnin nanti..jadinya kan, kekadang en.hubby keje 7 hari seminggu!Bukan OT half day tau...cam keje full day pagi ke petang, dan pernah sebok die dengan keje ni smpai berbulan kami tak kemana anak beranak, tersadai je kat rumah...ye la, anak-anak membesar kan..umah aku ni flat, jadi bukan la senang nak lepas anak main kat luar..takde budak-budak pun sebab banyak orang keje kilang je yang menyewa pun. Ada playground pun aku tak layan nak bawak pegi sebab crowded sangat-sangat, sebab tu je la satu nya seluruh taman tu nak tumpukan...

Ini menjadikan konflik bukan kadang-kadang tapi selalu aku dengan en.hubby. Ye la, aku pun kadang-kadang nak gak pegi sana sini, ada aktiviti ngan kawan-kawan, anak-anak nak berjalan ke, smpai bila sedara mara datang umah pun die selalu la tak ada...memang la faham ngan kerja die, tapi bila dah selalu macam mane nak faham?Asyik-asyik die, lagi-lagi die yang kene keje extra buat itu ini...takkan die sorang je yang keje kat situ?Bila dah angin kan aku kata, keje teruk-teruk camni kan tapi tak berbaloi bila ujung tahun nanti die merungut point KPI die sikit berbanding yang lain...bonus pun sikit dari yang lain...review performance tak bagus macam yang lain...berbaloi ke?Katanya die tak pandai kipas bos...orang lain pandai...??!!Perlu ke bila bekerja nak buat macam tu?Biarlah atas usaha dan kudrat sendiri lebih bermakna walau kurang serba serbi dari yang lain.

Panas hati tau, bila hari minggu suami kita pergi keje dari pagi...bila online, tengok kat fb mamat ni siap letak status bergembira ke sana sini, full wit activity luar kerja dengan orang umah dan family...sedih tak?Apa lagi nak jawab bila anak-2 bertanya kita nak pergi mane-mane tak?mintak nak pergi sana sini tapi bila en.hubby dah balik, penat tak kemane pun pegi..paling abis pun kan nak bagi anak-anak merasa keluar rumah, lepas maghrib bawak pegi Giant sebab ada playground indoor free!!Orang yang beranak pinak ni la nak gegas sana sini tak kira masa keje pnya pasal, orang yang takde anak (Insan ini walau dah beberapa tahun kahwin blom ada rezeki dikurniakan anak) yang bujang plak yang banyak sangat hal nak didahulukan.

Kesian jugak la kat en.hubby penat keje tau, kadang-kadang semua keje cam die je yang kene buat aku rasa. bila tanya orang lain takleh buat ke, die kata orang lain tak tau buat. Abis tak tau buat tak reti belajar ke?Kalau orang yang reti buat ni sakit ke, ada emergency ke, cuti AL ke, cmne plak?Lagi sakit hari bila dah AL kan ada je la manusia nak call tanya pasal keje itu ini..kene la ulang suara bagi tau yang die tu bercuti ari ni...sengal kan...Bila tanya mamat ni takde keje ke asyik online tengok, en.hubby cakap tak tau la...lantak la die, orang banyak duit..pakai iPhone, gi holiday Bandung, tu yang tak kesah nak keje...die pun dah lama tak ambik tau pasal mamat ni...buat ngabih boreh!FB mania kot die..tak penah off, sebab dah beriPhone tu kan, jadinya buat keje pun on je la kot kemane aje pegi..

Tapi aku tetap sakit ati dan meluat...Bahagian aku dan anak-anak dengan en.hubby dah dimanipulasi!






3 bual bicara:

Hudalatip

Uih..marah betul ni..terasa aku..tapi kan aku memang online je..kerja kat sini semua kena on kan..hehe, kadang bos chat guna fb..by the way tak patut la kan kawan hubby ko buat camtu..kalau aku pun bengang jugak kalau jadik cam tu, kesian kat anak-anak..try la cari solution yang baik yea..

eiza

aku pun memang online je...dah abis kat opis smbung kat umah plak.kalau work wise sape nak kisah..lg pun dah mmg kita ni dok hadap je pc ni kat dlm opis..ni keje maintenance, orang lain sebok keje kat luar die online semanjang mmg la aku berbulu...tu la..kesian kat anak2, aku suruh je die ckap kat bos supaya bagi allocation keje ni ikut giliran ke ape especially ari minggu..tapi aku ni mmg tak puas ati bukan dalam hati je, ngan mulut skali gi ckap, die la tak terluah nak ckap...maleh nak bising2 katanya..layankan je la dengar mulut aku bising!heheheh

Erika Anuey

kannnd...nak online buleh. tapi make sure kerja siap!..jgn nyusahkan orang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...