CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 3, 2011

~ Pulut kuning...

Bila dok browse cik google, terpandang gubahan pulut kuning untuk hantaran. sebab aku suka la sangat bab2 buat hantaran ni.masa bertunang, kahwin hantaran dan segala keje gubah2 smpai ke bilik tido mmg buat sndiri smuanya...berhempas pulas mengerah idea, majalah pengantin toksah ckap la..menimbun tak penah miss tetiap bulan...skrg ni buat jgak la untuk sedara-mara en. hubby atas permintaan dieorang..buat suka2 je...

Berbalik kepada pulut kuning tadi, rasa berkenan la sangat...asyik dok tengok mengubah,menghias kek je kan; so rasa terpanggil nak mencuba sebab tak seremeh kek nak timbang segala, tak jadi bantat!nak berkrim bagai...ni gubah dengan tekan je mampat2 dalam loyang tak kisah bentuk apa,nak bertingkat2 pun boleh ikut kreativiti...paling senang, gubahnya guna sayur-sayuran, telur rebus dan paling penting bila ada pulut mesti ada rendangnya...rendang takde la susah mane nak buat pun..buat la lebih utk perut sndiri jgak!hehehe...

Ni hasil pertama...percubaan pertama khas untuk perkahwinan sepupu en. hubby penghujung April yang lepas; Hirni & Rafiq..bukan untuk hantaran tapi untuk pengantin potong bak acara potong kek dan suap menyuap...


Ini la die rupe gubahan pulut kuning saya. Lapisan bawah berbiku bentuk bunga, dilapis bahagian atas dengan bentuk love. Rendang daging hitam resepi arwah mak dan ayah disekeling dan diatas pulut..

Acara potong pulut kuning oleh pengantin


Dapat kredit dari pengantinnya...SEDAP...'wink...wink...wink' :D ....mekasihla!...nak menolong merewang bagai memang la tak dapat dah skarang ni sejak ada si budak debab tu...so, ni kira cam adiah kahwin la mengambik kira pengantin penah jadi pengapit aku masa kawin dulu...kredit jugak buat ibu mertuaku yang sama2 mengembeleng tenaga especially buat pulut tu, cukup smua rasa lemak masinnya!

Dengan itu, aku sudah mula berkira-kira nak mengembangkan dan mencurahkan lagi ilmu yang ada.so klau ada yang berkenan,berminat boleh la nak dihulurkan servis ni utk hari bahagia mereka...harga pastilah berpatutan...masih lagi try & error stage, bsok anak saudara en. hubby naik pelamin...menggantikan kek, aku akan sponsor satu untuk mempelai, lain dari apa yang dah dibuat di atas...nanti aku share ye apa hasilnya...

6 bual bicara:

Hudalatip

acik..terernya kau..tetiba bangga giler ni..aku pun tak boleh buat cam kau..waa, rasa tercabar dengan kebolehan kau ni..:) Teruskan usaha ye, kalau ko dekat ngan aku ni mau aku dah amik servis ko ni..

eiza

:) ...pulut kuning blajar buat dari mak mertua aku,die yang observe, tolong merasakan masinnya...aku minat masak2 ni...masa arwah mak ada tak ingat nak blajar...ingat payah sgt, tapi senang je la udet rupanya...hehehe..boleh je, tapi dah jauh ni, mende cmni takkan nak buat pos kan?hahahaha!

Truly_me

hehe... cantik la..pandai ko buat. boleh la buatkan untuk aku nanti?

eiza

alalala...nora..bole je buatkan, tapi ko kat mane la plak...tunggang tebalik plak nnt bila dah smpai...

Truly_me

disebabkan tgk pulot kunen ko ni la watkan aku nak wat pulut kunen je mase majlis nanti ..hehehe.

eiza

heheheh...jadi inspirasi nmpak? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...