CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, December 9, 2011

~ Apa yang ada


Sekarang ni banyak iklan mainan Barbie, Ben 10, Hot Wheels, Play Dough dan yang sewaktu dengannya kat TV. Kecik kenot punya mainan macam tu tapi harganya kemain plak mahalnya lagi! Seram! Kalau educational toys boleh la dipertimbangkan lagi tapi yang macam tu, ntah lama mane nak tahan. Hempas ke lantai, ke dinding, habis ranap! Bukan nak berkira dengan anak-anak, tapi berbalik kepada keperluan dan kehendak. Kena ajar dari awal apa yang mereka perlu dan tak perlu.
Qaisara: Cantik mainan tu mama.
Mama: Memang cantik tapi mahal sangat.
Qaisara: Ooooo...nanti kalau mama ada duit baru boleh beli?
Mama: Mama tak janji, kan lagi bagus beli buku, kakak boleh baca. Kakak kan dah pandai baca.
Qaisara: Tapi kita suka tengok mainan tu, boleh bergerak-gerak ke?
Mama: Boleh. Tapi kalau mahal sangat nak buat apa. Mainan yang ada pun dah penuh satu tong toyogo tu. Nanti kakak dah nak masuk sekolah, abang pun nak masuk sekolah jugak. Lebih baik mama belikan barang nak masuk sekolah. Sekolah lagi penting.
Qaisara: Ye la...
Mama: Kita bukan orang yang berada, kita orang apa yang ada je. Kira ok la kakak ada jugak permainan nak main kan?
Qaisara: Tapi semua dah lama, dah buruk.
Mama: Kalau jaga, main elok-elok lama macam mana pun boleh jugak main lagi kan? Ada jugak permainan, kene la bersyukur. Buat apa nak membazir, betul tak? 
 Oh Qaisara...bulan dan bintang pun sanggup mama dan papa adakan untuk kamu, Aqil dan Isyraq. Tapi lebih baik kita hidup bersederhana, supaya kamu tahu apa nilainya untuk mendapatkan sesusatu....Supaya kamu bersyukur dengan apa yang ada...

4 bual bicara:

Hudalatip

betul..kadang kita memang kena ajar anak kita, aku pun kalau dah terlebih aku ckap la dari beli mainan baik beli buku ke or something yang educate kan..

eiza

tu la pasal..ngeri aku tengok harga mainan sekarang...fisher price ke apa..leh buat beli susu ngan diapers punya stock!Kalau bab makan takde hal..

Erika Anuey

baiknyer ko cik...sob sob sob..

Queenie

betul...asalkan setiap penolakan disetakan penjelasan sejujurnya, mudah2an dpt diterima pleh anak2..

ibubapa mana saja2 nak hampakan anak2 kan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...