CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 26, 2011

~ Resepi Kek Coklat Kukus




Hari ni rasa nak share resepi kek coklat kukus yang aku belajar dengan makcik en.hubby. Aku suka sebab tak payah bakar dan aku memang tak ada oven pun!hehehehe..anak bujang aku Aqil suka, so bila anak suka makan wajibla kene belajar kan...barang-barangnya pun senang je tak remeh...jadi orang macam aku yang tak gemar buat kek ni mudah la nak ngikut...resepi ni first time aku cuba masa buat kek birthday Aqil yang ke 3 April lepas.


Bahan Kek
Gula - 1 cawan (boleh kurangkan ikut rasa masing-masing)
Telur - 3 biji
Minyak Jagung - 1 cawan
Susu Pekat - 1 cawan
Susu Cair - 1 cawan
Tepung Gandum - 1 cawan
Tepung Jagung - 1 cawan
Serbuk Koko - 1 cawan
Soda bikarbonat - 1 sudu kecil
Serbuk penaik - 1 sudu kecil

Bahan krim topping
Coklat masakan
Mentega
Susu pekat
Susu cair
(ikut kesesuaian, kalau suka topping banyak guna la lebih coklat masakannya.)
  • Pukul telur dengan gula hingga sebati dan kembang
  • Masukkan minyak jagung, susu pekat dan susu cair; gaul sebati
  • Ayak tepung gandum, tepung jagung, serbuk koko, soda bikarbonat dan sebuk penaik
  • Masukkan bahan yang dah diayak sikit demi sedikit; gaul sampai sebati dah tak berketul-ketul. Kalau pakai cake mixer tu lagi senang, tak payah nak pikir adunan tu berketul-ketul.
  • Didihkan air untuk mengukus, mesti mendidih supaya kek tak bantat.
  • Masukkan adunan dalam loyang, dan kukus lebih kurang 1 jam sehingga masak. Kalau cucuk lidi, bersih dah masak la tu. Tunggu sejuk baru keluarkan dari loyang supaya tak berderai.
  • Didihkan air dalam periuk, patah-patahkan coklat masakan dalam bekas dengan sedikit mentega, susu pekat dan susu cair.
  • Letakkan bekas atas periuk yang tengah mendidih airnya, kacau sampai coklat masakan cair dan likat.
  • Lepas tu curah atas kek dan hiasla ikut kreativiti.

Selamat mencuba   :D





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...