CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 14, 2011

~ Dialog bersama Encik Teksi




Memandangkan masa dah suntuk, en.hubby tak dapat nak hantar terus ke office. Cuaca mendung, jalan pun cam biasa start slow dah. En.hubby nak melencong guna jalan lain, jadi supaya aku jugak tak lambat sampai, die bekalkan duit suruh naik teksi je...teksi dari point yang en.hubby berhentikan ke office kalau ikut meter RM5 je...Dipagi khamis yang mendung ni, aku berkongsi kisah mendung Encik Teksi (ET)...Pagi ni aku ada mood nak melayan, kekadang malas nak layan orang teksi berbual...hantar sudah la. Begini bermulanya...

Aku: Ke Kelana Square boleh bang?
ET: Boleh, tapi sebab dari KL tolong tunjukkan jalan ok?
Aku: Boleh, senang je jalan die.
ET: Keje ke kat sana?Ke nak balik umah?
'Die tanya sebab kat situ ada apartment, kondo, umah teres dan flat disekitarnya.'
Aku: Eh, nak pegi keje. Kelana Square tu bangunan office.
ET: Memang selalu naik teksi ke?
Aku: Tak, hari ni terpaksa ambik teksi sebab suami nak cepat, tak dapat nak hantar terus.
ET: Anak dah berapa?
Aku: 3 orang bang.
ET: Alhamdullilah...bahagia betul tu...
'Aku senyum je...die diam kejap pastu menyambung pulak....'
ET: Tapi tu bukan gambaran sebenar kadang-kadang pun...
'Mula suspicious...apa plak motif die ni...?'
ET: Macam saya ni, tak ada angin tak ada ribut isteri tiba-tiba mintak cerai. Orang tengok macam tak ada masalah, bahagia je nampak
'Pulak...die bukak citer drama...aku terus je mendengar seterusnya'
ET: Anak dah 4 orang, dah besar semuanya tapi die memang taknak saya lagi dah. Die yang nak buang saya. Die dah failkan kat mahkamah. Ntah la...sebab pegi balik keje dia saya hantar, anak skolah smua saya hantar...
Aku: Saya ni tak la pandai dan tau sangat bang pasal ni sebab ni. Tapi walau die dah bawak pegi mahkamah, kalau abang tak nak lepaskan, abang yakin berupaya dapat betulkan keadaan mahkamah tak akan bagi jugak.
ET: Tapi die dah nekad sangat, die kata tak boleh cara mahkamah die akan buat cara lain sampai dapat. Tak tau la apa masalah die. Tak tau la ada orang lain kat belakang die ke ape. Saya suruh anak sulung cuba cakap ngan die pun anak bagitau yang ibu memang taknak dengan saya lagi.
Aku: Dah berapa umur anak abang yang sulung?
ET: 20 tahun dah..jadi saya pun tak tau apa salah saya, bukan saya main pompuan, berjudi..bukan kami ni utang keliling pinggang...Alhamdulillah teratur smuanya walau saya keje bawak teksi je.
Aku: mmm...Tu la..bukang senang nak cakap pasal benda camni, kadang orang tak nampak ada masalah tu la yg ada masalah sebenarnya. Mungkin Allah ada petunjuk lain untuk abang sebab tu berlaku kejadian macam ni.
ET: Mungkin jugak, tapi saya tak tau. Die ni saya tengok ada sebab jugak kenape jadi macam ni...pegangan agama tak kuat, memandang kebendaan, mudah terpengaruh dengan orang. Faktor keluarga jugak, Sesama adik beradik tak bertegur sapa sampai kakak die meninggal. Bukan die tak tau pasal agama, die pegi belajar agama tapi die tak ikut pun apa die belajar...Saya rasa saya dah abis ikhtiar, dah puasa 2 bulan, dah buat macam-macam. Bukan die tak tau hukum kalau tak bercakap lebih dari 3 hari...ni sampai 3 bulan tak bercakap dah...die belajar agama tapi pakai SMS kat ustaz, kat internet...tak mintak izin saya pun. Bukan die tak tau yang senang untuk die masuk syurga kalau die ikut perintah Allah. Pegi umrah doakan supaya die bercerai dengan saya. Die dapat gaji 4 ribu sikit pun saya tak ambik, die dapat bersih smua. Satu la jugak, bila dah senang sikit mula la die lupa diri...
Aku: Bang, cerai ni perkara yang paling Allah benci tapi diharuskan supaya tak berlaku kemudaratan. Tapi kalau abang sendiri nampak situasi dah makin memudaratkan, sebagai lelaki maaf saya cakap dari jadi dayus abang pun tau apa nak buat. Lagi pulak, selama mana die dibawah tanggungjawab abang, apa salah die abang pun bertanggungjawab jugak nak menanggungya...Paling Allah benci sebab kita runtuhkan masjid die tapi diharuskan supaya tak memudaratkan dan tak ada tujuan yang jelas. Anak-anak pun dah besar, Alhamdulillah dieorang sendiri faham keadaan orang tua dieorang, jadi tak la sampai anak jadi mangsa keadaan sebab dieorang dah boleh nilai sendiri. Bab belajar agama, cara macam tu pada saya tak berapa elok stakat baca dan tanya dalam sms cara macam tu...mesti kita belajar secara yang betul baru la kita lebih faham bukan setakat baca tapi tak faham. Nak masuk syurga bukan hari ni buat terus confirm masuk syurga, selagi bernafas, selagi bersama, mesti terus amalkan...Wallahualam bang, saya cakap apa yang saya tahu dan pendapat peribadi saya je.
'Panjang lebarkan....'
ET: Betul la tu...mugkin ada petunjuk dan hikmah untuk saya.
Aku: InsyaAllah bang. Berenti belakang lori tu je bang, tak payah masuk dalam..Berapa bang?
ET: Ok...ye la...RM6 dik. terima kasih la dengar ye dik, pagi-pagi dengar masalah orang...
Aku: Tak ada apa la bang, kita berkongsi sesama Islam dan pelajaran jugak untuk saya...Assalamualaikum...
ET: Waalaikumussalam...

Haaaa...kan...panjang lebarkan?dah jadi RM6 tambang teksi tadi sebab layan jalan jem, tu yang jadi berjela sket. Wajah Encik Teksi ni memang nampak sugul...mendung kat wajah tu semendung cuaca kat luar...die mungkin dah lama sangat simpan kat dalam...mungkin jugak die tak ada teman nak berbicara, nak berkongsi masalah dan pendapat. Tapi tak la aku tau masalah sebenarnya, ni hanya rungutan dari pihak die tak tau lagi apa plak orang umah die kata kan...jadi aku mendengar secara umum je. Wallahualam benar atau tak.

Selalu aku dengar, tengok, baca hal macam ni kat surat khabar, drama tv, kat radio je...hari ni aku mendengar secara terus. Bukan la arif, tapi dengan pengetahuan yang tak seberapa dan pengalaman kawin tak selama mane pun lagi aku share apa yang aku tau je...pada aku tujuan die bercerita sebab nak dengar apa pendapat orang lain pulak... Pesanan pada diri aku pula...it's not the end of world...bukan aku je ada masalah, bukan aku je ada kesempitan dan berada di lorong yang gelap....bumi Allah ni penuh dengan agenda dan masih ada lagi yang lebih susah dari aku..walau sekelumit, hanya aku yang mampu untuk berusaha merubahnya dan bertawakkal pada Allah...Mungkin Allah temukan aku dengan die hari ni supaya aku tak rasa hanya aku yang malang, hanya aku yang ada masalah....ada hikmahnya...

Semoga apa pun takdir yang berlaku pada Encik Teksi tadi sekeluarga, semoga Allah permudahkan dan ditunjukkan jalan yang benar...Amin....









2 bual bicara:

Hudalatip

Haah memang betul pun acik..kadang aku pun sama jugak. rasa diri macam bermasalah tapi bila baca atau dengar pasal orang lain, lagi parah rupanya kan..ini semua boleh jadi iktibar untuk kita..

eiza

betul..smua yg berlaku ada hikmah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...