CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 8, 2012

~ Kisah terkedu


Tengahari tadi aku ke kedai mamak sebab ayah yang tak sihat hari ni kepingin nak tosai dan kuah dal. Sementara tunggu order siap, duduk kejap dekat satu meja yang bersebelahan dengan budak-budak lelaki skolah menengah melepak minum dan makan (budak-budak skolah sekarang banyak duit ye….). Salah sorang darinya aku biasa nampak, sebab ibu bapanya berniaga tiap kali Ramadhan. Boleh kata dah tinggal dekat kawasan ni dari kecik smpai dah anak 3, hampir kebanyakan orang kat sini aku kenal. Kenapa aku kenal? Korang akan tau sebabnya dengan terus membaca…. :)

Jadi terkejut bila die mengatakan yang leceh nak enjoy ari minggu sebab kene menebeng muka kat gerai tolong mak ayah berniaga….Subhanallah… Urut dada dan , terkedu telan air liur je yang mampu aku buat waktu tu dan kebetulan tosai pun dah siap dibungkus.

Aku anak seorang peniaga kedai kopi. Tu sebab aku kenal kebanyakan orang-orang kat sini, dan orang pun kenal aku yang dulu comot dan sekarang dah usung anak 3. Mereka kadang-kadang bertanya khabar ayah dan arwah mak aku. Soalan standard dieorang ialah.. “Ini anak pakcik goreng pisang dulu tu kan? Wahhh..anak dah 3, mak ayah sihat?…” Aku tak pulak rasa malu, tapi bangga sebab orang kenal aku. Arwah mak dengan ayah aku dulu punya satu kedai kopi, yang menjamukan goreng pisang, keledek, keladi, cempedak, sukun, cekodok pisang, cucur udang, karipap, buah potong, laksa dan juga ada air tebu. Kerana berada dikawasan perindustrian jadi ramai mat dan minah kilang datang menjamu selera. Alhamdulillah rezeki memang baik waktu tu.

Dengan duit meniaga kedai kopi ni la aku dibiaya persekolahan sampai ke universiti. Dulu balik je sekolah, lepas rehat kejap kat rumah dan makan, aku terus ke kedai menolong sebab kami tak ambil pembantu pun. Jadi kalau ada homework semua tu diusung ke kedai. Selalu jugak la buku bertanda dengan kesan minyak goreng pisang. Apa ada hal..asal siap sudahla. Even cikgu-cikgu pun tau mak ayah aku ada kedai kopi dan pernah menyinggah juga pernah order kuih untuk jamuan.

Tapi aku tetap ada alam persekolahan yang best. Aku tetap ada masa nak enjoy ngan kawan-kawan. Kalau kawan-kawan mewah ada itu ini, aku tak kisah apa yang ada je. Kawan-kawan pun takde la nak menunjuk-nunjuk bagai pun. Alhamdulillah aku punya kawan-kawan yang understanding. Jadi tak timbul rasa malu atau kekurangan. Aku malah makin bangga bila ada antara mereka sampai hari ini mengatakan goreng pisang arwah mak aku dan air tebu perahan dari mesin ayah aku yang terbaik…

Jadi, mengapalah budak lelaki tadi ada perasaan macam tu. Ya, aku memang maklum yang ada macam-macam jenis orang dan mana la boleh expect orang lain akan sama macam aku. Budak zaman sekarang tak sama macam zaman aku dulu walau sebenarnya situasi sama je cuma teknologi dan pendedahan sosial yang berbeza. Tapi aku kasihan pada orang tuanya bila die berperasaan begitu. Die patut bangga yang die menjadi sebahagian dari ibu bapanya mencari nafkah untuk keluarga. Die patut jadikan ini sebagai pengalaman berharga yang bukan mudah nak dapat sesuatu…ada harga dan usahanya.

InsyaAllah… semoga die akan dapat petunjukNya. Nak cakap banyak-banyak, aku juga punya anak, Wallahualam…belum tahu lagi mereka bagaimana pula masa akan datang nanti tapi semoga mereka kuat jati diri. Jadi kewajipan aku dan en.hubby nak bentuk mereka, semoga kami juga beroleh kejayaan… Amin…

4 bual bicara:

AnakPakZohar

dengan hasil titik peluh mak ayah tu lah kita jadik manusia sekarang ni, hargai lah and jangan pernah rase malu... proud of u sis. =)

Hudalatip

kalau aku ada parents yang berniaga, suka jer..boleh tolong2 lagi..takperlah, moga Tuhan bagi petunjuk kat dia nanti kan..

eiza

yad'z...terima kasih sudi menyinggah :)...ya, saya sangat bersyukur kerana diberi pengalaman dan peluang untuk melaluinya...

udet...InsyaAllah, moga die dapat petunjuk. Aku pun suka, ari-ari dapat makan sedap yang tak payah beli...hehehe

AnakPakZohar

most welcome..... permulaan ukhuwah.. InsyaAllah. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...