CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 17, 2012

~ Budi Abang Posmen


Sejak dari aku sekolah menengah sampai la dah beranak 3 ni, Abang Posmen masih tetap orang yang sama. Kawan-kawan sekolah yang sama duduk kat kawasan ni pun tak kenal, tapi aku boleh kenal sebab die telah berbudi pada aku. Walau hanya sekali itu tapi sampai hujung nyawa aku akan kenang.

Dipertengahan tahun 1999 hampir semua kawan-kawan dah ke alam baru, alam kampus yang kami semua idam-idamkan. Tapi aku masih tersadai di kedai kopi sebab terkandas dalam permohonan UPU. Hinggalah seorang kawan sekolah yang sudah berada nun di kampus puncak bukit Shah Alam beri perkhabaran yang ada peluang lagi, permohonan direct dengan UiTM bukan melalui UPU. Jadi dengan pertolongan sahabat ini juga yang berbesar hati menolong belikan borang, (terima kasih daun keladi juga untuk kamu!); dengan hati yang riang borang pun di isi. Dah disiapkan segala dokumen berkaitan yang diperlukan untuk hantar sekali, tiba la masa untuk pos. Kat kawasan aku tu dulu tak ada pejabat pos, yang terdekat pun jauh. Kalau dimasukkan kat dalam tong merah tu jawabnya lambat la kan sebab due date tak brape hari je lagi nak abis...

Jadi hari tu, aku tunggu Abang Posmen datang menjalankan tugas die hantar surat. Dekat 2 jam la jugak mintak pelepasan tolong kat kedai kopi dari arwah mak. 

Aku: Assalamualaikum...
Abang Posmen: Wa'alaikumussalam.
Aku: Bang, nak mintak tolong bawak sekali surat ni boleh?
Die membelek sampul surat tu dan senyum...
Abang Posmen: Boleh, dah dateline ke?
Aku: A'ah..lagi berapa hari je...Terima kasih ye....
Abang Posmen: Sama-sama

Selepas beberapa minggu satu kad yang memberitahu borang sudah diterima dan sedang diproses aku dapat. Lega. Waktu tu tawakal dan berdoa je la supaya ada rezeki aku. Lepas dari sebulan kalau tak salah aku...itulah masanya. Aku nak keluar pegi bertugas ke kedai kopi lepas siapkan keje kemas rumah. Dalam pada nak kunci pintu ada orang tegur. Abang Posmen!

Abang Posmen: Assalamualaikum
Aku: Wa'alaikumussalam...
Die senyum....pastu dok cari surat kat tangan die...dan die bagi by hand satu sampul surat dan berkata...
Abang Posmen: Tahniah

Dan aku?....terkedu cam tu je...tak dan nak kata apa pun...die pun dah berlalu teruskan keje die...Tak dan nak cakap terima kasih pun! Dah masuk seminit dua baru aku perasan tu surat dari UiTM. Bila sampul dibuka,  Alhamdulilah....tawaran yang dinanti-nantikan! Segera meluru ke kedai kopi bagitau arwah mak dan ayah. Pertengahan bulan 12 harus ke sana!

Selain dari rezeki aku, juga doa dari arwah mak dan ayah, juga ehsan yang diberi oleh Abang Posmen. Alhamdulilah! Kerana jujur dan amanah die bekerja, die masih dalam pekerjaannya. Masih terus berbudi pada semua orang disini dengan menghantar surat-surat. Kalau nampak aku ada kat luar rumah, tengah menyapu ke, sidai kain ke, surat-surat akan die bagi pada aku by hand je. Ramah juga die berbual dengan ayah aku. Kadang die akan kata pada ayah aku, "pakcik, hari ni takde surat untuk rumah ni".

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua.

8 bual bicara:

ct rahani

baiknya abang posmen tu kan.. :)

Kayna

terharunyaaaaaaaaaaaaaaaaa.... sob sob..

AnakPakZohar

aduii.. terharu pulak bace entry ni.. jasa dia, pada orang lain tak besar mana kan, tapi pada orang yang tau menghargai, budi dia segunung intan.. =)

eiza

ct rahani...betul,baik budi die...

kayna... :)

yad'z...menghargai tu lebih besar nilainya kan...

AnakPakZohar

betul tu .. sangat setuju.. =)

Aine Ainun

Terharu eiza...

Walopun hanya posmen, tp dia sgt berbakti...dgn org macmni, nk ucp terima kasihpun rasa ringan sgt mlutkan

Bukan senang nk jumpa org jujur lg skrgkan...

Abang Karu

alhamdulillah....bagus itu abg posmen

emarieys

susah nak jumpa poseman yg sebaiknya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...