CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 17, 2012

~ Rezeki dari sahabat



Aku gemar bertukar dan berkongsi pendapat. Kerana mungkin ada solusi yang aku tak terfikir aku dah dapat hasil dari diskusi dengan sesiapa. Mungkin juga ada idea, nasihat yang boleh aku amalkan, sebab aku belum sempurna dan sentiasa nak belajar nak perbaiki diri.

 Aku suarakan pada seorang sahabat yang menjadi teman gelak ketawa dan gurau senda sewaktu di kampus atas puncak bukit itu. Aku mengatakan yang aku berasa bersalah pada Aqil Najmi kerana terpaksa mengorbankan die tidak ke sekolah tahun ni pada usia 4 tahun kerana kekangan ekonomi kami. Kerana Qaisara akan ke tahun 1 pada 2013 nanti jadi kami beri priority pada die. Sedangkan kami memang dah plan nak sekolahkan Aqil juga seperti Qaisara sewaktu umur 4 tahun dulu. Perasaan bersalah makin banyak bila Aqil mula bertanya, “kenapa abang tak sekolah?”, “kenapa sekolah tu tak ada baju untuk abang?”, “Alaaa…abang ada beg sekolah, tapi abang tak pergi pun”

Saat tu mula mata ni bergenang. Aku kata, nanti abang sekolah, abang akan sekolah. Makin sayu bila die tenung, pandang je orang pegi sekolah. Apa lagi bila sepupu yang seangkatan die juga pegi sekolah. “Kenapa Ali, kenapa Widad pegi sekolah tapi abang tak pegi?”…Bila aku suarakan pada en.hubby, hanya mampu senyum kelat dan diam sambil menggaru kepala…

Jadi sahabat aku ini berpesan supaya jangan berdusta lagi dengan dia. Beritahu yang sebenarnya. Sekolah hanyalah tempat yang mana die boleh bersosial. Katakan padanya yang die akan sekolah dengan aku kat rumah, teman aku. Ya, ada benar kata sahabat aku ni. Tak selamanya boleh tipu die, budak sekarang makin bijak. Alhamdulillah, die takde lagi tanya itu ini. Kakak jugak selalu ajar die. Walau pelat, die dah pandai baca doa makan, doa nak tido dan surah Al-Fatihah walau setakat yang di ikut hujung-hujungnya saje.

Suatu hari, sahabat aku ni mintak alamat rumah, nak hantar kad katanya. Aku pun bagi la tapi dok tertanya-tanya la pulak kad apa? Pintu rumah diketuk petang Jumaat lepas dan posmen itu menyerahkan bungkusan. Makin pelik ni. Ya, dari sahabat aku ni la. Dan bila dibuka….aku terkedu! Hampir menitis air mata aku…

 Buku aktiviti, pensil warna dan bekas pensil...mereka teruja

 Berkongsi sorang sikit...

 Lepas mandi tanpa berlengah terus menulis...

Not bad kan...

Syukur Alhamdulillah atas rezeki ni. Terima kasih yang amat-amat aku ucapkan. Bagai kata kau semalam, jika hari ni kau boleh gembirakan Aqil, mana tau esok lusa ada orang akan gembirakan Armand pula bila keadaan memerlukan. InsyaAllah...mane tau waktu itu aku pula yang berkemampuan.

Terima kasih NOEY! :D

4 bual bicara:

Erika Anuey

u r welcome.. seronot tgk dyeorang happy!

Kakzakie Purvit

Berkata terus-terang dgn anak ada kala perlu, melihat situasinya eiza. Teman eiza sungguh baik hati. Susah mencari teman begini kan...

ct rahani

betul la sis kdg2 lebih baik berterus terang dgn anak.. InsyaAllah diaorang akan faham..

emarieys

kawan sejati...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...