CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, August 5, 2011

~ My all time favourite place...




Bukan shopping complex ye...tapi memang suka jugak pun..hehehe...hari ni meluangkan masa untuk diri sendiri di tempat kegemaran sepanjang masa aku sejak zaman sekolah. Perpustakaan Kuala Lumpur. Kalau kat KL ni, aku nak lepak akan kesini la. Baca buku, magazine...memang aku suka sangat. Tapi bukan muka budak nerd pun. Kenapa aku suka perpustakaan? Sebab kat sini aman damai tak bising...ada melambak buku, segala macam bahan bacaan sebab aku ni kaki buku. Kalau la jenis bukak 24jam, aku memang leh layan dok sini lama-lama. Sampai leh lupa makan wooo...




Perpustakaan Kuala Lumpur ni terletak betul-betul dengan bangunan Sultan Abdul Samad dan Dataran Merdeka. Dari dalam perpustakaan ni itself nampak permandangan kat luar. Ada 3 tingkat, ground floor adalah lobby customer service dan loker, tingkat 1 ada rak majalah-majalah tempatan, suratkhabar baca free la semua yang ada tu...juga buku fiksyen. Kat tingkat 2 ada galeri video dan muzik, section multimedia dan internet juga buku-buku rujukan. Wi-Fi free tapi untuk guna plug point mesti jadi ahli, RM16 je dan boleh la nak pinjam buku-buku jugak. Bab camni apa ada hal keluar duit setakat RM16 kan?

Mane leh ambik gambo kat dalam ni tapi aku curi-curi gak snap pkai phone....

Masa sekolah dulu aku Pengawas Perpustakaan a.k.a Pustakawan...memang aku suka sangat title ni!Dari sekolah rendah sampai menengah tau. Bukan la sebok nak mengawas sangat pun, bila time duty tu memang buat la tapi sanggup ambik extra hour lepas sekolah. Bila dah jadi pustakawan, so access kepada buku lebih terbuka luas. Kalau bebudak lain nak pinjam buku mesti kene isi kad yang ada dalam sampul kecik belakang kulit buku kan, aku memang takde la..rasa suka nak baca buku tu ambik je la..tapi tak la sampai hilang, mesti pulang balik cuma kalau pinjam berapa lama pun takde la sampai berdenda bagai sehari 20 sen cam bebudak lain. Paling best kan bila buku fresh baru datang dalam kotak lagi...jadi keje pustakawan la nak mulakan proses register buku dan seterusnya sehinggalah buku sedia untuk disusun dekat rak. Buku baru la yang paling aku suka, sebab belum register lagi seludup je bawak keluar...hehehehehe...tapi dah tau buat keje salah kene la jaga buku tu elok-elok jangan sampai rosak pulak..jangan gatal nak buat jadi harta benda sendiri!

Masa nak SPM, ramai kawan-kawan berkemampuan nak beli buku rujukan. Macam-macam jenis, tebal nipis semua ada. Duit ada semua nak beli pun boleh. Tapi aku anak penjual goreng pisang dan warung kopi, nak mintak duit kat arwah mak ngan ayah pun tak terkeluar dari mulut ni. Jadi pada perpustakaan la aku seludup keluar buku-buku rujukan, guna sampai abis tahun tu...sehari sebelum abis sekolah aku pegi pulangkan balik...berjasa buku-buku tu sampai aku lulus SPM dan pegi universiti...

Perpustakaan yang aku kurang gemar adalah PTAR...ni masa study kat UiTM dulu..aku lagi suka kalau study kat kolej atau kat rumah sewa je.Sebab?Mungkin sebab die sesak sangat dan ramai orang...tak concentrate pun...kekadang pegi pun sebab jumpe kawan la, pegi 'cuci mata' la...hahahahaha....

Jadi hari ni nak mengambil ketenangan di perpustakaan di kelilingi buku-buku sambil online sambil belajar text book UT jugak....

Jom study...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...