CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, November 16, 2011

~ Kuah Durian dengan Pulut


Ini la menu untuk makan malam ni. Kuah durian dengan pulut. Ada juga yang panggil serawa durian. Cuti raya haji yang lepas ayah ikut abang aku balik ke Changkat Jering, Taiping. Memang lubuk durian la kalau kat sana. Kebetulan pulak Pak Tam aku tu ambik upah jaga kebun durian, jadi dapat yang fresh-fresh baru luruh punya la!Aku memang kaki durian, 3 biji sorang pun aku boleh layan. Tapi mau makan ramai-ramai baru syok. En.hubby aku pulak lebih suka kalau dibuat kuah, makan ngan roti. Kalau rajin terlebih kirai la roti jala.

Jadi, durian ni pun dah dibukak letak dalam bekas, lagi lama simpan nanti udah jadi tempoyak pulak. Uiiissshhh..memang la lagisedap kalau jadi tempoyak tapi en.hubby tak makan, ayah pulak tak boleh banyak-banyak makan benda peram...Jadi apa yang semua orang boleh makan la dimasaknya durian tu.

Senang la bebenor nak membuatnya...campak-campak je. Ulas durian dengan bijik-bijiknya skali, gula melaka, gula pasir, air dengan santan.

 Inilah bahan-bahannya...

 Siap dah pun...

Seperiuk besar ni sampai dua tiga hari la ngadap makan ni je...






5 bual bicara:

Kakzakie Purvit

Huh... mesti tangan pun bau durian kan...

eiza

mekasih kak menyinggah :)

bukan tangan je yg berbau...abis satu rumah sebenarnya!

Hudalatip

wah pandainya ko buat acik..kagum aku...

MizzTina

salam..dtg bls kunjungan..


ermm, terliur tgk.. naseb la esok dh blik kg, leh buat ni.. hehe

eiza

udet..tu main campur je semua bahannya..ko pun boleh buat.. :)

mizzkechique...welcome,mekasih singgah.Mende camni buat makan ramai2 mmg syok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...