CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, November 19, 2011

~ Ikan Pekasam


Penah makan ikan pekasam? Ikan pekasam ni macam ikan masin jugak konsepnya tapi ikan masin kering, ikan pekasam ada pulak serbuknya dan lembab. Di utara biasanya banyak ikan pekasam ni. Dan ikan yang digunakan adalah ikan darat, ada jugak guna ikan laut tapi guna ikan darat lagi sedap sebab isinya manis.  Boleh guna ikan sepat, ikan lampam, ikan loma.

Nak membuatnya lebih kurang cenggini la yang aku paham ye. Ikan dibasuh bersih dan diperap dengan garam selama 2 malam. Dalam pada ikan tu diperap baolehla buat serbuk pekasamnya, goreng beras tanpa minyak hingga kekuningan. Pastu kisar atau tumbuk hingga hancur. Lepas 2 malam ikan diperap, gaul pulak dengan beras goreng yang dah ditumbuk hancur dan perap lagi 2 malam.

Dan ini adalah sesuatu yang wajib dibeli dan dibawak balik sebanyak yang boleh bila aku balik ke Changkat Jering, Taiping. Di pekan minggu memang banyak dijual. Dulu en.hubby saya tak biasa makan, tapi sekali cuba memang tak boleh lupa! Senang je cara nak masaknya, goreng semata atau kalau nak lagi sedap potong la bawang besar dengan cili dan digoreng sekali. Boleh jugak dibakar dan ada orang buat masak lemak tapi goreng pun dah cukup menyelerakan ditambah pulak makan dengan nasi panas. Serbuk pekasam tu lepas digoreng, garing jadi bila gaul dengan nasi memang kalau mak mentua lalu kat belakang pun tak perasan! Jadi yang aku goreng kat bawah ni bukan la sekelip mata abisnya, diulang makan sampai besok pun boleh.



2 bual bicara:

Hudalatip

aku tak penah makan ikan pekasam ni la..nak try la, tapi kalau kat johor ni nak carik kat ne? ada ke?

eiza

ikan pekasam ni kat utara je yg banyaknya...tak tau plak kat johor cmne, takpe ada rezeki aku poslaju kat kau ek...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...