CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 2, 2011

~ Cerita Aidilfitriku...




Alhamdulillah dah 4 Syawal...Raya aku cam biasa je, cuma nak memenuhi selera anak-anak yang dah mula faham apa itu Raya.

Aidilfitri kali ni yang paling lemau pernah berlaku dalam sejarah beraya aku. Kenape?

Satu - Sehari sebelum raya, aku dengan anak-anak je kat rumah. En.hubby masih keje, tapi aku mintak kalau boleh ambik je la half day, sebab kain baju tak packing lagi nak balik beraya. Memang tak productive betul hari Isnin 29 Ramadhan tu...Isyraq meragam nak meleset je tak nak lepas...camne nak buat keje kan?Bila dah petang aku dah mula sedih semacam, dah mula rasa tak sedap badan..."Hello..ini Puan Hasliza ke?"..."Ye saya"..."Saya dari KPJ Selangor. Nak inform puan yang suami puan ada di hospital dekat emergency ye"..."Haaa...sakit ape tu?"...."Die sesak nafas...jadi saya nak inform tu je la ye"..."Ye la...terima kasih.." Masa ni memang airmata laju yang amat tak payah nak seka-seka la kan...cepat-cepat aku siapkan anak-anak, siapkan susu ngan diapers dalam beg...seret la anak-anak pukul 6 petang tu ke hospital naik teksi. Nasib dapat teksi yang pakai meter, dan nasib yang spital dekat kalau spital jauh kan lagi haru?Memang aku tak layan bila Sara dengan Aqil dok sebok tanya nak pegi mana...Sampai je spital, en.hubby kat katil dengan wayar selirat kat dada die. 

Anak-anak dah tercengang-cengang...sebok la bising nape papa tido kat sini pulak?Sebok la marah dah bagi salam pun papa tak bangun-bangun. Nurse kata die tak berapa sedar, mamai ubat tahan sakit inject kat bontot. Doctor datang tanya yang die ada gastrik ke, aku kata memang ada tapi bukan la yang serius sangat. Die kata ni angin gastrik, dan sebabkan otot kat dada cramp dan sebabkan susah nak bernafas. ECG clear so jantung pun takde masalah la...Result darah pun ok so tak payah la warded. Lega...takkan nak beraya kat spital plak kan....Die memang selalu kene attack camni..sejak dari sebelum kahwin lagi...pelik jugak kekadang aku rasa, sampai kene warded pun pernah.

Balik umah...die rehat jap...tidokan kan anak-anak extra awal dan aku sambung packing baju-baju. Kalau tak sebab ayah aku sorang-2 kat bukit beruntung raya kali ni coz kakak2 ngan abang aku smua turn umah mertua, aku memang tak nak balik..raya je la anak beranak kat shah alam sebab en.hubby dah macam tu kan..risau la nanti kat tengah jalan apa-apa hal plak nanti...Lagipun ayah dah tunggu je kiteorg sampai...nasib jalan clear je so cepat smpai. Tak bagi tau pun kat die menantu die kene tahan kat emergency,takut tekejut risau plak die nanti...

Pagi raya menu simple, rendang daging hitam, nasi impit ngan kuah lodeh...siapkan anak-anak, solat raya pun en.hubby tak pegi sebab dah pucat-pucat kepala pusing lagi. Lepas makan, siap packing barang terus pegi kubur mak dan terus ke rumah makcik jenguk nenek. Dan terus je balik Bukit Beruntung balik...tersadai je kat umah tak pegi beraya mana pun...petang raya je la Pak Lang adik ayah aku datang beraya...duduk makan tido tengok tv...nak kemane beraya ngan orang semua balik kampung...lagipun bagi je la en.hubby rehat puas-puas.

Raya 3 en.hubby dah segar, baru la kiteorang decide balik Bukit Rambai plak...settlekan umah, kemas itu ini untuk ayah...petang turn yang ke umah mertua balik umah ayah pulak. Baru la beraya umah Pak Lang en.hubby sebelah ayah dekat Air Paabas...terus ke Tanjung Kling umah pakcik en.hubby sebelah ayah juga baru la balik umah mertua. Balik dari Tajung Kling nampak muka en.hubby semacam. Dada die sempit balik..sakit!Adoiii...!!!Sampai umah bagi baring, sapu minyak panas...bagi die rilek...bagi die mandi air panas...segarkan badan die dan makan ubat jugak....Alhamdulillah die segar balik...mintak-mintak elok terus la....

Jadi...tu la kisah raya aku tahun ni...for the sake of anak-anak, raya tetap raya....


p/s : Mi Vida Hermosa maksudnya hidup saya indah...tapi blog ni dah banyak sangat cerita duka kan....aku tetap anggap cerita duka ni antara yang mengindahkan hidup aku dan keluarga...semoga cerita gembira pula yang berterusan lepas ni...





2 bual bicara:

Hudalatip

la ye ke acik? siannya korang semua..harap semoga hubby kau terus sembuh..by the way naper cam gitu ek? kalau jantung semua clear so kenapa eh? memang ada semput ye? jaga diri la...aku pulak yang risau..

eiza

tu la udet...nasib sihat dah die...angin la udet..kalau dah tak keluar angin, kan ke die naik smpai ke kepala...so otot kat dada jadi cramp, tu yang buat susah nak bernafas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...